Kontinuerlig examination

Kursen i Funktionsteori vid LTH behandlar grundläggande komplex analys, samt teori för serier, Fourierserier, likformig konvergens och angränsande områden. Kursen brukar uppfattas som svår, men intressant och givande.

Sedan länge har det funnits två obligatoriska skriftliga inlämningsuppgifter på kursen. Syftet med inlämningsuppgifterna är dels att träna den skriftliga presentationen av matematiska resonemang, dels att se till att studenterna arbetar löpande med materialet under kursens gång utan att halka efter alltför mycket.

Även om inlämningsuppgifterna i stort sett fungerat bra, har det ändå funnits några problem:

  • Studenterna tycker att uppgifterna tar (för) mycket tid
  • Rättningen av uppgifterna är arbetskrävande
  • Vi uppmanar studenterna att samarbeta, men vi har ibland haft problem med att samarbetet närmar sig gränsen för plagiat
  • Målet att få studenterna att ligga i fas under hela kursen har inte uppnåtts fullt ut

Som ett experiment ersatte vi under höstterminen 2018 två omfattande inlämningsuppgfter med en nebantad skriftlig uppgift samt fem korta webbtester i Mozquizto. För en beskrivning av upplägget och hur det fungerade, se nedanstående uppsats, som är ett bidrag till LTH:s pedagogiska inspirationskonferens (december 2018).

Kontinuerlig examination via automaträttade webbquizzar